Stap 2: Het keukentafelgesprek

Blijkt uit de intake met een medewerker dat je Wmo-ondersteuning nodig hebt? Dan komt er een medewerker van het Sociaal Wijkteam bij jou thuis. Deze persoon blijft ook je vaste aanspreekpunt.

Tip: laat je bijstaan tijdens het gesprek

Wij raden je aan iemand bij het gesprek te vragen die veel voor je betekent. Dat kan een familielid of bekende zijn, maar ook een begeleidster of je mantelzorger. Twee weten meer dan één: dan weet je zeker dat alle zaken aan bod komen die voor jou van belang zijn.

Hoe gaat zo’n gesprek?

Het gesprek verloopt volgens een voorbedacht stappenplan om jouw hele situatie in kaart te brengen.
Benieuwd hoe zo’n Keukentafelgesprek verloopt? In dit filmpje krijg je een indruk.

Kijken naar vraag en situatie

We kijken met jou welke bestaande voorzieningen passen bij jouw vraag en situatie. Denk aan een kookgroep om gezond te leven en contacten op te doen, een bijeenkomst voor mantelzorgondersteuning, een zorgvrijwilliger of maatje. Ook kijken we naar je eigen kracht en je netwerk: wat kun je zelf nog doen of hoe kan je netwerk je helpen. Wellicht kun je een familielid bellen voor bepaalde hulp. Of kan een buurman de container aan de straat zetten?

Wil je meer informatie zodat je je goed kunt voorbereiden op het keukentafelgesprek.  Kijk dan hier.

Jouw ondersteuningsplan

De omschrijving van jouw situatie en de gemaakte afspraken uit het keukentafelgesprek vormen bij elkaar jouw ondersteuningsplan.

“Ik belde naar het sociaal wijkteam met de vraag voor een taxipas. Nav het telefoongesprek besloten ze bij mij langs te gaan. Ik kon spreken over hoe het met me gaat na het overlijden van mijn man: ik ben eenzaam. Inmiddels heb ik een cursus gevolgd en loop ik mee met een wandelgroep. Het verdriet is niet weg maar ik heb weer perspectief.”

Ook een gesprek aanvragen? Vul onderstaand formulier in en we nemen contact op.

Wijkpunt & Sociaal Wijkteam

Hier kunt u een vraag of opmerking plaatsen voor het sociaal wijkteam of het wijkpunt
  • dag - maand - jaartal